COACHING - Thema's
 

Thema’s

Door op zichzelf te reflecteren kan worden achterhaald wat voor de cliënt werkelijk belangrijk is en welke persoonlijke stijl deze heeft.
De coach luistert betrokken maar kritisch, spiegelt het gedrag van de betrokkene en wijst zonodig op andere manieren om tegen een vraagstuk aan te kijken.
Tenslotte biedt de coach ter voorbereiding op toekomstige situaties ruggespraak over gedragsalternatieven, wordt samen nieuw gedrag geoefend en worden ervaringen in de praktijk besproken.

Coaching kan uiteenlopende onderwerpen betrekking hebben:

  • individuele thema’s:
    • ontwikkeling van specifieke persoonlijke vaardigheden, zoals besluitvaardigheid en het omgaan met stress
    • knelpunten in het functioneren
    • loopbaanvragen
  • samenwerking en communicatie:
    • vragen die samenhangen met moeizame contacten met anderen, bijvoorbeeld het hanteren van conflicten of de omgang met klanten
    • ontwikkeling van sociale en leidinggevende vaardigheden
  • organisatiegerichte thema's:
    • vragen over ontwikkelingen en knelpunten in de organisatie, zoals bij reorganisaties
  • beroepsgerelateerde thema's:
    • onderwerpen die samenhangen met een specifieke werksoort, bijvoorbeeld: leidinggevenden of adviseurs die hun inzicht in organisatiedynamiek willen vergroten